13 april 2021

Veiligheid NS station Duivendrecht en metrostation Van der Madeweg

De Partij van de Arbeid maakt zich zorgen over de veiligheid bij het Station Duivendrecht en Metrostation Van der Madeweg en wilt dat de gemeente actie onderneemt om de veiligheid te verhogen. Dit was altijd al een punt van zorg welke wij ook van verschillende inwoners hebben gehoord. En deze zorgen zijn bij ons alleen maar toegenomen door het nieuws dat de NS informatiemedewerker op Station Duivendrecht gaat verdwijnen en recent een racistische gemotiveerde aanval op twee jonge vrouwen bij Metrostation Van der Madeweg. Om te controleren of het college voldoende doet om de veiligheid te verhogen, hebben wij de volgende schriftelijke vragen gesteld:

Station Duivendrecht

De PvdA heeft vernomen dat op Station Duivendrecht het NS informatie punt inclusief NS medewerker gaat verdwijnen. Wij zijn van mening dat daardoor ook het toezicht en de veiligheid afnemen. Vooral is het station een desolate omgeving. Onze vragen zijn:

1. Is de portefeuillehouder hiervan op de hoogte?
  2. Heeft de portefeuillehouder zich voor of tegen dit plan opgesteld?
  3. Is dit in de regioraad van de vervoerregio besproken?

Antwoord van het College van Burgemeester en Wethouders:

Zowel vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid als vanuit een oogpunt van inclusieve mobiliteit heeft Ouder-Amstel zowel ambtelijk als bestuurlijk gereageerd. In haar zienswijze op dit voornemen richting Vervoerregio en Amsterdam gepleit voor het behoud van NS-service-personeel op NS-Duivendrecht. Door de gemeente Amsterdam is nu ambtelijk een conceptreactie opgesteld op de plannen van de NS en deze is voorgelegd aan wethouder De Vries.  Deze heeft hier dinsdag 6-4 op gereageerd en heeft aangegeven dat hij voor de definitieve afhandeling van dit dossier nog in afwachting is van aanvullende informatie van de regiodirecteur van NS Stations. Zodra deze binnen is, kan de definitieve reactie worden opgesteld en bestuurlijk worden behandeld.

Station Van der Madeweg

Op zondagmiddag 4 april is een jonge vrouw op van wegen haar Aziatische uiterlijk door 2 mannen uitgescholden en aangevallen. Te hulp geschoten omstander werd vervolgens ook bedreigd. De PvdA heeft begrepen dat er door de vrouw aangifte is gedaan. Vanzelfsprekend veroordelen wij racisme en geweld ten stelligste. Onze vragen zijn:

1. Welke plannen zijn er om de veiligheid rondom metrostation Van der Madeweg te verhogen?
  2. Kunnen de muurtjes rondom het station verwijderd worden, zodat reizigers/bezoekers een beter overzicht van de omgeving hebben?
  3. Is camera toezicht van toepassing bij en op het station van toepassing of wordt aan camera toezicht gedacht?

Antwoord van het College van Burgemeester en Wethouders:

De Van der Madeweg en de omgeving van het station Van der Madeweg zal dit jaar door Gemeente Amsterdam worden heringericht. De scope loopt van de Spaklerweg, onder het station door, tot aan de inrit van de parkeerplaats van Entrada. Het voorlopig ontwerp hiervoor is inmiddels vastgesteld.
Start van de uitvoering staat gepland na de bouwvak (augustus/september) van 2021. Geplande uitvoering gereed in januari 2022.

Belangrijkste aanpassingen zijn:

• Het nieuwe profiel van de Van der Madeweg wordt hier een éénbaansweg. Daardoor ontstaat meer ruimte, openheid en overzicht rondom het station.
  • De zebrapaden worden naar de buitenzijde verplaatst, zodat oversteken naar een overzichtelijke locatie wordt gestuurd.
  • De meeste muurtjes en korte trappen worden verwijderd en vervangen door lange trappartijen waardoor er een overzichtelijke pleinruimte ontstaat.
  • Het fietsparken wordt gebundeld en verplaats onder de spoorbrug en dichter bij de ingang. Het wildparkeren zal hierdoor fors afnemen.
  • Aan de buitenzijde worden plantenborders ingericht met vaste beplanting. Hiermee houden wij de stationsruimte overzichtelijk en creëren we hiermee een beoogd groenbeeld.
  • Binnen het station Van der Madeweg zelf (perrons) is c.q. komt wel cameratoezicht maar niet in de openbare ruimte buiten het station.