Door Pieter Veenboer op 2 juni 2021

Besluit Raad Molenpad 2 opnieuw heroverwegen?

De afloop van de discussie rond de toekomst van Molenpad 2, namelijk er komt geen wijziging van het bestemmingsplan dus geen enkele horeca, houdt de gemoederen nog steeds bezig. Het lijkt een uitkomst waar weinigen echt vrede mee hebben.

Hoe heeft het zo kunnen eindigen? Er lag een voorstel van het college om het bestemmingsplan zo te wijzigen dat er horeca mogelijk zou zijn op het Molenpad. D66 stelde in een amendement voor om daar “kleinschalige” horeca van te maken. Het leek een toevoeging die zou kunnen rekenen op veel bijval, omdat daarmee tegemoet gekomen werd aan bezwaren van omwonenden en ook het karakter van het mooie natuur- en boerderijgebied niet al te zeer zou worden aangetast.

Het amendement zegde toe belangrijke zaken te willen regelen als het aantal bezoekers, de parkeerproblematiek en beperkt gebruik, dus niet het hele jaar door. De betrokken wethouder adviseerde positief over deze wijziging. En wij zeiden onze steun toe.

Groot was onze verbazing toen bij de stemming bleek dat alleen deze twee partijen (D66 en PvdA dus) voor stemden, zodat uiteindelijk er geen wijziging van het bestemmingsplan kwam, omdat -zoals gezegd- er grote weerstand was en is tegen grootschalige horeca en het oorspronkelijke voorstel van het college het dus niet haalde.

Wij vinden deze uitkomst zeer onbevredigend en hebben het gevoel dat die onvrede breder leeft. Het lukt ons echter niet om andere partijen te bewegen het genomen besluit te heroverwegen.

Wij vinden dat erg jammer, kleinschalige horeca enkele dagen per week op dit terrein zou een welkome aanvulling zijn, zeker voor gezinnen met kinderen.

Wij blijven proberen steun te vinden voor een heroverweging en hopen alsnog meer partijen over de streep te trekken.

Dit artikel is als ingezonden brief ook verschenen in het Weekblad voor Ouder-Amstel van woensdag 2 juni.