Door Dirk-Jan Hoekstra op 11 november 2021

Klimaatmars en uitbreiding Schiphol

Afgelopen zaterdag liepen tienduizenden mensen, waaronder leden van de Partij van Arbeid Ouder-Amstel, mee in de Klimaatmars in Amsterdam. Op dezelfde dag verscheen er in het Parool een artikel waarin bouwambassadeur Lex Brans van de provincie Noord-Holland waarschuwt dat door de uitbreiding van Schiphol en de nieuwe regels tegen geluidsoverlast ook de bouwplannen voor de nieuwe wijk Haven-Stad in Amsterdam en de Nieuwe Kern bij Duivendrecht deels in gevaar komen.

De Partij van de Arbeid had het College van B&W daarvoor al gewaarschuwd in de commissie- en raadsvergaderingen afgelopen juni en juli. Samen met GroenLinks en Ouder-Amstel Anders had de partij een motie ingediend waarin het college werd opgedragen het drastisch verminderen van het aantal vliegbewegingen op te nemen in de verstedelijkingstrategie, welke samen met het Rijk, de Provincie en andere gemeenten wordt opgesteld.

De motie werd echter door het College van B&W ontraden. Wethouder de Rijke van de VVD en wethouder Jansen van D66 zeiden dat ze willen uitgaan van het bestaande beleid en het beleid in samenhang willen zien en daarom het drastisch verminderen van het aantal vluchten niet als doel op zich willen stellen. Daarop werd de motie door de andere partijen weggestemd. De fracties van CDA en D66 zeiden wel dat het hun een goed idee lijkt om nog eens apart over Schiphol te gaan praten in een informatieve vergadering.

PvdA-fractievoorzitter Jan Alberts zegt daarover: “we hebben te maken met een enorme woningnood en dreigende klimaatramp. We zijn het aan onze jongeren en toekomstige generaties verplicht deze problemen op te lossen. Ik hoop dat het college en de andere partijen nogmaals tot denken zijn aangezet door het artikel in het Parool en de Klimaatmars.

Fractiegenoot Brian de Graaff vult aan: “zelf liep ik net zoals zoveel jongeren ook mee in de Klimaatmars en wat je eigenlijk constant hoorde is dat mensen willen dat overheden nu echt actie gaan ondernemen in plaats van blijven praten en te weinig doen. Het is wat dat betreft echt een minuut voor twaalf. Gelukkig heeft de gemeenteraad van Amsterdam kort na onze motie wel een soortgelijke motie aangenomen. Hopelijk zullen de volgende keer niet alleen GroenLinks, Ouder-Amstel Anders en wijzelf stemmen voor het terugdringen van het vliegverkeer maar ook de andere partijen in Ouder-Amstel”.

PS: bovenstaand artikel is ook als ingezonden brief verschenen in het Weekblad voor Ouder-Amstel op 11 november 2021.

Motto: “Verander je wereld, begin bij jezelf”. Ik heb een humanistische kijk op het leven. Een van de mooiste dingen aan het leven, vind ik de kans om jezelf continue te verbeteren en om het leven samen met anderen te kunnen ontdekken. Mijn grootste ideaal is dat iedereen daartoe de kansen krijgt.