De begroting en de PvdA

Door Jan Alberts op 11 december 2022

Tot verbazing van velen stemde de gemeenteraadsfractie van de PvdA in met de begroting 2023 van de gemeente Ouder-Amstel. Een begroting waarin toch behoorlijk wordt gesneden in belangrijke posten als het Centrumplan en het welzijnswerk. Vindt de PvdA dan dat het inderdaad wel met wat minder kan?

Het antwoord is natuurlijk nee.  Al in de commissievergadering voorafgaand aan de Algemene Beschouwingen had de fractie tal van vragen gesteld en op verschillende onderwerpen fundamentele bezwaren laten klinken.

Zo was de fractie onthutst over de brute bezuinigingen op het welzijnswerk. Enkele weken voor de begrotingsbehandeling waren de fracties van de gemeenteraad op bezoek bij de uitvoerder van het welzijnswerk, Coherente. Tijdens deze bijeenkomst werd uiteengezet wat Coherente uitvoert in opdracht van de gemeente. Deze activiteiten in samenwerking met honderden vrijwilligers zijn veelomvattend en succesvol. Alle fracties waren daarom van mening dat Coherente vooral dit moest blijven doen.  Maar tot grote verbazing vond deze waardering geen weerklank in de begroting, integendeel. Coherente werd ruim 20 procent gekort in het budget. Op de vraag hoe de coalitie denkt dat Coherente haar taken kan uitvoeren ondanks zo’n forse bezuiniging, bleef het antwoord uit.

Ook onze verbazing over het budget voor het Centrumplan heeft de fractie niet onder stoelen of banken gestoken. Zonder enige onderbouwing een bezuiniging van 50 procent aankondigen ging ons absoluut te ver.
Vele inwoners van onze gemeente hebben vrijwillig ongelofelijk veel tijd en energie in dit project gestoken. Niet alleen is volstrekt onduidelijk hoe het plan alsnog kan worden uitgevoerd conform de plannen. Ook laat de gemeente weinig over van het vertrouwen dat inwoners hebben in de overheid.

Een ander punt van kritiek was dat er helemaal niets was opgenomen over de nieuwbouw Kofschip en over de aanpak van de Amstelschool. Als of er niet allang afgesproken was dat de Bindelwijk als locatie voor twee scholen onder één dak nagenoeg raadsbreed werd verworpen. Na een diversiteit aan onderzoeken inclusief overschrijding budget werd er door het college gedaan alsof we aan het begin van het traject stonden.

Tijdens de algemene beschouwingen heeft de PvdA opnieuw ernstige bezwaren geuit tegen de gang van zaken. Samen met GroenLinks diende de fractie enkele moties in om met name de bezuinigingen in het welzijnswerk opnieuw tegen het licht te houden. Het College adviseerde hierover positief en de moties werden raadsbreed aangenomen. Daarmee was in feite al één van de belangrijkste redenen om tegen de begroting te stemmen, komen te vervallen.

Onthouding van stemmen is niet toegestaan dus bleef vóór stemmen – met een stemverklaring omtrent het Centrumplan, als optie over. Op die manier behielden we ook de mogelijkheid betrokken te worden bij verdere uitwerkingen van het programma. En zo in een later stadium -waar nodig- onze bezwaren te laten horen tegen de bezuinigen op Coherente en het Centrumplan, en de traagheid van handelen rondom Het Kofschip.

De PvdA is van mening dat wij, ondanks de vele bezwaren die wij duidelijk hebben verwoord, altijd als gesprekspartner betrokken moeten blijven, zodat wij niet buitenspel komen te staan.

De fractie PvdA Ouder-Amstel

Wanda Nikkels en Jan Alberts

Jan Alberts

Al tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik kennisgemaakt met het gedachtegoed van de Partij van de Arbeid. Opkomen voor de diegene die minderdraagkrachtig zijn en een onzeker bestaanszekerheid hebben. Na mijn studie “arbeid en organisatie” ben ik in het publieke domein gaan werken en actief lid geworden van de Partij van de Arbeid. Als inwoner