6 april 2021

Vragen over fouten beslag vrije voet bijstand

De Partij van de Arbeid heeft bezorgde reacties uit haar achterban en de samenleving ontvangen over het landelijke nieuws dat teveel beslag was gelegd op het inkomen van zo’n 10.000 mensen die bijstand ontvangen en schulden hebben. Wij willen weten of daar ook mensen uit onze gemeente bijzitten en zo ja wat de gemeente doet om deze gedupeerde bewoners te helpen. Daarom hebben wij de volgende schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders gesteld:

Vragen over fouten beslag vrije voet bijstand:

De PvdA ontvangt signalen uit haar achterban en samenleving Ouder-Amstel betreffende fouten doorgeven van de beslag vrije voet bijstand. Bijstand ontvangers in onze gemeente kunnen c.q zijn hiervan de dupe. Onze vragen zijn:

1. Heeft deze fout ook in onze gemeente plaatsgevonden?
    Zo ja, hoe groot is de impact van deze fout?
  2. Wat gaat de gemeente doen als deze fout gemaakt is, om gedupeerde bewoners te helpen dan wel te compenseren?

Antwoord van het College van Burgemeester en Wethouders:

In Ouder-Amstel is bij drie bijstandsgerechtigden sprake geweest van een verkeerd vastgestelde beslagvrije voet. In twee gevallen is dit tijdig hersteld en heeft het geen gevolgen voor de uitkering gehad. In het derde geval is een verkeerde beslagvrije voet gehanteerd en te veel geld overgemaakt naar de deurwaarder.

Er is contact opgenomen met de deurwaarder over het terugstorten van het te veel afgedragen beslag. De betreffende bijstandsgerechtigde heeft een voorschot ontvangen ter hoogte van het te veel doorbetaalde bedrag.