Column in de raad: Perspectief!

Door Jan Alberts op 3 december 2021

Deze column is gepubliceerd in het Weekblad voor Ouder-Amstel van 3 december.

De algemene beschouwingen betreffende de begroting 2022 zijn inmiddels alweer achter de rug en in de afgelopen week heeft de gemeenteraad zich weer over tal van onderwerpen gebogen.
Business as usual! Toch?

Al geruime tijd zijn woningbouwprojecten het gesprek van de dag. We zitten met z’n allen midden in de wooncrisis. Er zijn vele woningzoekenden in onze gemeente. Vele daarvan zijn jongeren die dolgraag een eigen plek willen. Maar hoe gaat de politiek dit oplossen?

Bouwen, bouwen en nog eens bouwen, hoor ik zeggen. Voor de PvdA is dat zeker aan de orde.
Inmiddels zijn de starterslening en de structuurvisie “De Nieuwe Kern” besproken. Als gemeente willen wij in de DNK 4500 woningen bouwen, inclusief 30% sociale huurwoningen. Maar zijn deze beoogde woningen voor een ieder bereikbaar, dan wel is het betaalbaar om er ook als jongeren te kunnen wonen?

Even terug naar 14 dagen geleden. Tijdens de algemene beschouwing heeft de PvdA de lokale woonlasten aangekaart. De woonlasten in onze gemeente zijn de hoogste in de regio. Allemachtig! Wat betekent dit voor jongeren die net gestart zijn met hun maatschappelijke carrière?
De PvdA is van mening dat gelet de wooncrisis, de lokale woonlasten niet het effect moeten krijgen dat Ouder-Amstel zonder jongeren komt te zitten. Dat zou een ramp zijn!

Dus aan de slag. Als er gebouwd gaat worden in Ouder-Amstel dan zal de PvdA zich inzetten voor de bouw van fatsoenlijke, duurzame en betaalbare woningen in een groene, veilige leefomgeving. Ook voor jongeren.

Laten we vooral perspectief bieden!

Jan Alberts

Al tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik kennisgemaakt met het gedachtegoed van de Partij van de Arbeid. Opkomen voor de diegene die minderdraagkrachtig zijn en een onzeker bestaanszekerheid hebben. Na mijn studie “arbeid en organisatie” ben ik in het publieke domein gaan werken en actief lid geworden van de Partij van de Arbeid. Als inwoner

Meer over Jan Alberts