6. Goed bestuur in Ouder-Amstel

6. Goed bestuur in Ouder-Amstel

Geen macht en tegenmacht, maar samen kracht.

Onze dorpen, wijken en buurten maken we niet beter vanuit het gemeentehuis in Ouderkerk. Het echte werk gebeurt op straat. Want wie de inwoners wil helpen, doet er verstandig aan om met elkaar het dialoog aan te gaan.

Onze keuzes:

Ambtelijk en bestuur

De PvdA wil de ambtelijke en bestuurlijke kwaliteit van Ouder-Amstel vergroten, zodat de gemeente beter in staat is om haar taken naar de verwachting en wensen van onze inwoners en ondernemers uit te voeren. Als uitgangspunt staat een verbonden samenleving voorop, waarin iedereen mee kan doen, zichzelf kan zijn en waarbinnen onze verscheidenheid wordt gekoesterd.

In een toekomstige discussie over gemeentelijke samenwerking en een mogelijke herindeling is voor de PvdA leidend of dit een verbetering betekent voor de dienstverlening aan onze inwoners.
Met het begrip dienstverlening denken we dan aan de directe relatie tussen de gemeentelijke organisatie en zijn inwoners, maar ook aan de mogelijkheid van de gemeente om grote bouwprojecten te begeleiden.

Een betere relatie tussen bestuur en inwoners begint bij het gebruik van begrijpelijke taal. De PvdA wil dat de gemeente daarom duidelijke taal in haar communicatie gebruikt. Mocht het nodig zijn, dan helpt de gemeente mensen bij het invullen van formulieren en het lezen van brieven.
De PvdA stelt zich open voor verkenningen rondom een eventuele opsplitsing van en fusie van Ouder-Amstel met omliggende gemeenten. Zowel het zelfstandig blijven als het samengaan met Diemen, Amsterdam en/of Amstelveen heeft voor- en nadelen, maar ons inziens is het uiteindelijk aan de inwoners zelf welke keuzen daarin worden gemaakt.

Buurt en bestuur

De PvdA wil inwoners meer zeggenschap geven over specifieke onderwerpen, bijvoorbeeld gerelateerd aan de wijk waarin zij wonen of een specifiek onderwerp waar zij mee te maken hebben. Burgerinitiatieven van inwoners moeten waar mogelijk door de gemeente worden ondersteund. Deze initiatieven leiden tot meer betrokkenheid van inwoners. Bij burgerparticipatie is het van belang dat alle inwoners kunnen meedoen.

Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk thema voor de PvdA. Om de veiligheid te bevorderen worden bewoners en ondernemers betrokken bij het bepalen van de prioriteiten op het gebied van onder andere veiligheid en leefbaarheid. De PvdA hecht veel waarde aan periodiek overleg met de ondernemersvereniging Ouder-Amstel om onder andere overvallen op winkels tegen te gaan. Daarnaast wil de PvdA programma’s voor bewoners ondersteunen om het aantal woninginbraken terug te dringen. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn: handhaving hand in hand met de buurt; meldingsbereidheid van bewoner en winkelier vergroten en het zichtbaar maken van het vervolg op het melden. Verder zal de PvdA binnen de veiligheidsregio aandringen op meer handhaving en aanwezigheid van politie in de vorm van een politiepost in Duivendrecht.
Ook op het gebied van digitale veiligheid – gelet op fraude en zogenaamde fishsing mails – is het geven van voorlichting een belangrijke taak in het kader van veiligheid.

De PvdA is voorstander van het aanwijzen van speciale plaatsen voor het afsteken van vuurwerk.

Gemeentelijke samenwerking

De gemeente Ouder-Amstel heeft een ambtelijk samenwerkingsverband met Uithoorn en Diemen in uitvoeringsorganisatie Duo+. De voortgang van deze samenwerking is noodzakelijk om complexe onderwerpen te clusteren en uit te voeren. Evaluatie van deze samenwerking is noodzakelijk om tot verdere ontwikkeling te komen. De PvdA stelt voor om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven onderdeel te laten zijn van deze evaluatie. Denken vanuit de inwoners en ondernemers moet centraal staan en niet alleen het denken vanuit de gemeente.

Verder moet het overleg met de omringende gemeenten, met name Amsterdam worden geïntensiveerd. Dit in verband met de vele grensoverschrijdende onderwerpen. Dit is onder andere van belang op het terrein van de ruimtelijke ontwikkeling en het beheer van de openbare ruimte. We streven naar een samenwerking gericht op kwaliteitsverbetering: het mag niet zo zijn dat Ouder-Amstel het overloopgebied wordt van de gemeente Amsterdam als het gaat om bijvoorbeeld hotelontwikkeling, het verplaatsen van prostitutie naar de gemeentegrens enzovoort.

Wat vinden de inwoners van onze plannen?

Mogen we contact met je opnemen over je reactie?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.