5. Onderwijs, sport en cultuur in Ouder-Amstel

5. Onderwijs, sport en cultuur in Ouder-Amstel

Iedereen in Ouder-Amstel telt en doet mee.

Sporten en bewegen is belangrijk voor het welzijn van iedereen in Ouder-Amstel. Het draagt bij aan de mentale en fysieke gezondheid, zijn belangrijk voor verbinding en zorgen voor creativiteit en dynamiek. Alle inwoners moeten hiervan kunnen genieten. Veel inwoners doen dat gelukkig ook al, maar een te grote groep mensen komt zelden of nooit met sport en/of cultuur in aanraking. Door corona is dit probleem verergerd. Soms zijn er financiële drempels of sluit het aanbod niet aan bij de wensen en de leefwereld. PvdA Ouder-Amstel vindt dat dat anders moet.

Kunst en cultuur verbindt. Het maakt onze buurten diverser en aantrekkelijker. Helaas zijn er nog te veel inwoners in Ouder-Amstel die niet of nauwelijks in contact komen met kunst en cultuur.

Ouder-Amstel moet een gemeente zijn waar kinderen veiliggelukkig en gezond opgroeien. Waar ze ervaren dat ze ertoe doen, dat ze erbij horen en weten dat de samenleving op hen zit te wachten. Goed samenleven begint met elkaar ontmoeten en met leren van en over elkaar. Goed onderwijs dat kinderen in stelt staat hun talenten te ontwikkelen en te ontdekken wie ze zijn of willen zijn, is daarbij cruciaal. We willen dat alle kinderen een kansrijke start krijgen.

Helaas hebben kinderen in Ouder-Amstel niet overal in de gemeente gelijke kansen op een eerlijke toekomst. Hun achtergrond en het inkomen van hun ouders maken veel uit voor de kansen die ze krijgen.

Onze keuzes:

Ondersteuning en achterstand

De PvdA wil samen met de scholen bekijken op welke manier de gemeente kan bijdragen aan verbeteringen in het basisonderwijs. Met name is dit nodig voor het opheffen van taalachterstand. Verder is de PvdA voorstander van ondersteuning bij verkeerslessen, natuur- en milieueducatie en cultuureducatie. Het stimuleren van de samenwerking tussen scholen, kinderopvang, culturele- en sportorganisaties is eveneens van belang.

Laaggeletterdheid

Ongeveer 7% van onze inwoners zijn laaggeletterd. De PvdA vindt dat er meer aandacht hiervoor moet zijn. Door intensiever te investeren inzake de aanpak laaggeletterdheid gaan mensen actiever in de samenleving meedoen, beter onderwijs, gezondheid en meer kansen op de arbeidsmarkt.

Huisvesting scholen

De gemeente is verantwoordelijk voor een goede huisvesting van scholen in de dorpskernen.
Het behoud van de kleinschaligheid van de basisscholen in onze dorpskernen is voor vele inwoners – ouders van basisschoolgaande kinderen – bijzonder belangrijk. Kleine scholen bieden een veilige plek om te leren maar ook om te spelen. De PvdA vindt dan ook dat grootschalige schoolgebouwen – zoals meerdere scholen onder 1 dak, bijvoorbeeld op de locatie Bindelwijk in Ouderkerk aan de Amstel – niet passend zijn, ook niet om ruimtelijke en verkeerstechnische redenen.
Goed onderhoud en gewenste nieuwbouw op de bestaande locatie – zeker voor de basisschool het Kofschip – is wat betreft de PvdA direct noodzakelijk.

Nieuwe middelbare school in De Nieuwe Kern

Als er grote behoefte blijkt de te zijn aan een middelbare school in De Nieuwe Kern, dan moet deze hier gerealiseerd kunnen worden. Tot op heden zijn experts echter van mening dat er voldoende middelbare scholen in de regio zijn. Financiering van de huisvesting van een middelbare school zal door het ministerie via de gemeente worden verzorgd.

Voor een succesvolle ontwikkeling van de Nieuwe Kern is het belangrijk dat daar ook nieuwe voorzieningen voor inwoners worden gerealiseerd. Daarbij wordt ook goed gekeken naar de mogelijke consequenties voor bestaande voorzieningen in onze kernen. De PvdA vindt dat de gemeente hierin actief de rol van regisseur moet oppakken.

Verenigingen, sport en evenementen

De PvdA heeft de overtuiging dat als mensen in een dorp of buurt samen activiteiten ondernemen en elkaar daardoor beter leren kennen, ze eerder bereid zijn elkaar te helpen als dat nodig is. Een rijk verenigingsleven is daarbij behulpzaam. De PvdA vindt dat dit ondersteund moet worden.
Dat kan onder meer door de huur van de sportzalen gelijk te laten zijn aan die in de omliggende gemeenten. Door prijsverschillen worden wedstrijden nu helaas vaak buiten de gemeente gespeeld. Als dit beleid wordt aangepast kunnen ondernemers ook profiteren van meer bezoekers aan sportevenementen in onze gemeente.
Ook vindt de PvdA het nodig dat het gemeentelijk minimabeleid wordt uitgebreid met financiële ondersteuning voor sociale activiteiten. Hierdoor kunnen meer mensen meedoen aan de samenleving.
Zo is de PvdA Ouder-Amstel van mening dat kinderen die in armoede leven een gratis lidmaatschap van sportverenigingen, de bibliotheek en culturele instellingen krijgen.
De Partij van de Arbeid wil dat de gemeente kleinschalige evenementen ondersteunt die ten goede komen aan de sociale samenhang, het verenigingsleven en het lokale ondernemersklimaat.

Wat vinden de inwoners van onze plannen?

Mogen we contact met je opnemen over je reactie?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.